Stockholmsjenna

Julafton 2021

Vi startade julaftonsmorgon med att äta frukost innan hela familjen åkte till stallet. En tradition vi haft enda sen jag fick min första häst är att alltid starta julaftonen i stallet med familjen. En annan tradition som tillkommit under alla dessa år är att vi alltid tar en julbild när vi har på oss fula jultröjor och det gör vi i stallet så både häst och hund är med på fotot, så då kom resten dit för fotograferingen.

För mig är även djuren viktiga familjemedlemmar så en annan tradition jag haft under alla år med mina tidigare hästar är att de får en julhink fylld med äpplen och morötter samt en liten julklapp. Förra året var det ett Horseware vintertäcke, i år fick Kalle ett nytt träns. Tror dock att han blev mer glad för hinken än tränset 😀

Och självklart fick han inte äta upp allt gott i hinken på samma dag. Utan han fick ca. 1 äpple och 2 morötter på julafton. Resten sparades och så fick han det under andra dagar.

Efter stallet åkte vi hem och åt julgrötslunch med skinksmörgås innan vi fortsatte med förbedelserna inför julaftonsfirandet. Vid klockan 14.00 kom gästerna. I år var som sagt vi värd för julen och på firandet hemma hos oss var även Williams mormor, morfar, moster, mosters fästman, min kusin och hans flickvän. Och såklart även vi då. Så vi var 10 st som firade jul tillsammans.

När gästerna kom hade vi lite småplock att äta medan Kalle Anka gick på tv. Min underbara sambo gjorde ett fantastiskt jobb med att laga god julmat som vi åt till middagen efter att Kalle anka var slut. Blev ett ordentligt julbord med skinka, viltköttbullar, vanliga köttbullar, potatis, finska lådor, waldorssallad, rödbetssallad, janssons frestelse, olika sorters korvar och ostar, olika sillar, lax, mimosasallad, finska piroger och mycket mer.

Efter att vi hade ätit julmiddag körde vi en annan tradition vi har med irländska Christmas Crackers. Alltid ett givet inslag för lite extra skratt. Efter middagen sen kom tomten på besök. William var väldigt förväntansfull och glad när tomten kom. Och som han varit snäll och fick massor av julklappar. Min underbara sambo hade köpt en Macbook Air till mig i julklapp. Jag blev alldeles förvånad och glad. Trodde verkligen inte att jag skulle få en sån julklapp. Sen fick även både sambon och jag en hotellvistelse på Ellery Beach House inkl. barnpassning.

Mätta i magen, julklapparna öppnade och slutligen blev det att umgås, bygga upp Williams julklappar, spela julklappsspelet och äta efterätt som var en jultårta. Tårtan var med smak av päron, mint, mjölkchoklad och ingefära. Väldigt god! På efterättsbordet fanns även andra bakelser och delikatesser.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!